Paris

Smukke Paris fik denne gang besøg af min gamle mormor på 84 og mig. jeg rejser hvert 2. år med min mormor og denne gang valgte hun Paris hun lige ville nå at se. 
Min mormor havde før sommerferien fået en ny hofte og havde derfor hendes stok med til Paris. 
Jeg har flere gange været i Paris med familie og min kære mand, og nu var jeg sat på en prøve for hvad skal man så lige vise sin mormor? hvad er det vigtigste at se?
Vi boede på Hotel ibis Paris Montmartre 18ème og der var ikke langt til centum af Montmartre så det var det første vi besøgte på vores rejse igennem Paris. 


Montmartre i 18. arrondissement.
Er det højeste punkt i Paris som er på en 130 meter høj bakke, når du går derop kan du nyde udsigten ud over de små gade og nye den gode stemning som man kan forbinde med det gamle Paris. når du nærmer dig Sacre-Coeur kirken er der resturanter, cafeer, små butikker og en plads med kunstnere.


sacre coeur 18. arrondissement.
Denne smukke Kirke er nok et af de mest berømte seværdigheder i Paris. Den ligger på toppen af Montmartre bakken mod nord. 
JEg vil nok sige at det er en af de smukkeste kirker jeg længe har set og man kan ikke blive træt af at se på den, dens hvide farve hjælper på dens skønhed. Når du står foran kirken kan du se ud over Paris. Der er altid mange mennesker foran kirken og folk samler samler sige for at nyde udsigten, musikanter eller bare side og få et hvil.



Eiffel tower i 7. arrondissement.
Ja hvad kan man sige om dette helt vildt fantastiske tårn og SMUK udsigt fra toppen.
Det er 324 meter højt med tv antennen på toppen. højten kan kan ændre sig i blæsevejr op til 12 cm og det udvider sig med 15 cm i stærk varme. Der er 1665 trin til toppen.
Det er lavet af 18038 stykker smedejern med 2,5 milioner nitter og der er ialt brugt ca. 7000 tons jern.
Tårnet bliver malet hver 7 år med 40 tons maling.
Jeg ville bestille billetter på forhånd på https://www.toureiffel.paris/fr her kan du bestille alle salgs billetter og kan få dem tilsendt pr sms.
Du kan vælge at gå op af trapperne, du kan dog kun gå til 2. sal og hvis du fortryder ved 1. sal kan man ikke tage elevartoren så er du tvuget til at gå hele vejen. hvis du vil til toppen af Eiffel skal du betillet elevartor til Tops det er det nemmeste.



Notre dame i 8. arrondissement.
Denne smukke domkirke ligger på den lille ø Ile de la Cité . denne kirke er også kendt for tegne filmen klokkeren fra Notre Dame. 
Efter den 850 år gamle kirke brændte den 15. april 2019 havde jeg et stort ønske om at komme og besøge kirken igen, dog er kirken spæret af og du kan ikke komme tæt på den.


Moulin Rouge 1 18. arrondissement.
Denne smukke gamle røde møller ligger i et område med massere af sexbutikker, klubber og biografer.
Joseph Oller og Charles Zidler stod bag om Moulin Rougde som blev åbnet i 1889 og som dengang blev kaldt kvindepaladset. 

Champs Elysées i 8. arrondissement.
Når man siger Champs Elyées tænker jeg på triump buen, en god sang og ikke mindst tour de france. 
Denne smukke lange alle/gade på 2 km lange Avenue som også er kendt for dens dyre butikker, cafeer mm. Frem til 1616 var der kun marker men da Marie de Medicis besluttede sig for at lave en sti af træer og senere fik den navnet Champs Elysees. 

Triumf buen i 8. arrondissement.
Eller Arc de triomphe de l’Étoile som ligger på Place Charles de Gaulle.
Triumfbuen er en af de meste kendte varetegn i Paris. Den er 50 meter høj og blev begyndt at blive bygget af Napoleon i 1806 som en hyldest til den franske hær, dem som døde eller kæmpede under den franske revolution og Napoleonskrigene. 
inde i midten af triumfbuen er den ukendste soldats grav og den evige flamme brænder for minde om de soldater der døde under 1. verdenskrig.
I 1940 marcherede de tyske soldater igennem triumfbuen da vi vandt over Frankrig, men i 1944 marcherede de franske soldater igennem for at markere befrielsen.


Her var en lille fortælling om min tur til Paris med min mormor.  Et råd jeg kan give er at tag en Hop on and of bus du kan bestille til 1-3 dages billetter men det er nemt og smart. vi betalte 38 € per person for 2 dage. Når i skal ud og sejle på Seinen skal i være opmærksomme på at i tage den rigtige turist båd da der også findes havne busser som man nemt kan komme til at købe biletter til. hvis du kommer til at købe billetter til havne bussen er der tag på båden og det er svært at tage billeder og nyde udsigten. 

TAK FORDI I LÆSTE MED 💕
FRA LAURA & LAURAS MORMOR  




Ingen kommentarer